Recenzia knihy ,, Štestí doručeno,, od autora menom Tony Hsieh.
Je 23.11.2011 približne 16:20 a stojím v nekonečnej rade na pošte. Čakám na vyzdvihnutie knihy ktorú som si objednal. Po asi 20tich minútach mi bola kniha šťastne doručená do mojich rúk. O akú knihu išlo som naznačil už vyššie. Ide o knihu ,, Štestí doručeno ,, od zakladateľa firmy Zappos Tonyho Hsieha o ktorom som vám pred pár dňami priniesol aj video. A prečo som dnešnú recenziu začal tou zmienkou o čase? Musím vám prezradiť, že 24.11.2011 o cca.2.11 nočného čašu som práve knihu dočítal. Ako je to možné ? Nie, väčšinou knihy takto rýchlo nečítam a toto je snáď asi druhá kniha v mojom živote ktorá ma tak neuveriteľne pohltila. A v čom spočíva jej tajomstvo rýchločítania? To vám skúsim prezradiť v nasledujúcich riadkoch.
Knihu ,, Štestí doručeno,, som zahliadol už pred pár mesiacmi na internete, keď ju vychvaľovali viacerí ľudia, ktorí vedú pomerne úspešné firmy na Slovenku. Už vtedy som si ju dal do svojho tzv. wishlistu (zoznamu kníh ), aby som si ju v dohladnej dobe zakúpil.
Autorom knihy je Tony Hsieh -syn tchajwanských rodičov, ktorí kedysi emigrovali do USA. Tony už v úvode upozorní na to, že jeho písomný prejav je občas netypický a až priam jednoduchý. A v knihe to cítiť a zrejme v tom spočíva ta energia knihy. Jeho otvorené písanie sa prejaví napríklad, keď celú stranu venuje opisovaniu toho ako sa spriatelil s energetickým nápojom Red Bull a nakoniec to uzavrie slovami,, Vlastne Red Bull popíjam aj teraz, keď píšem túto vsuvku a vedľa mňa sedia kamaráti s ktorými píšem a vôbec nechápu , čo ma vedie k tomu písať o vzťahu s Red Bullom.
Kniha opisuje na prvých stranách Tonyho detstvo a jeho prvé túžby po podnikaní. Všetko začalo tým, keď sa rozhodol založiť si farmu s červíkmi. Tu Tony spozná aj svoje prvé krachnutie firmy, no to ho neodradí. Následné si nájde novy spôsob podnikania, ktorý sa časom ukáže ako veľmi výnosný. Myslím, že Tony ma asi to najväčšie vreckové v celom okolí a to vďaka svojmu detskému podnikaniu. Ako to dokázal vám neprezradím ,aby som vás neobral o zážitok. Tony toto svoje detské podnikanie považoval viac menej za zábavu ako zaplniť svoj voľný čas, no netušil aký veľký vplyv to bude mat na jeho budúcnosť. Tony časom vyrastie a dostane sa na vysokú školu, ktorú jeho rodina považovala za niečo posvätné. Po úspešnom absolvovaní jeho rodičia čakajú, že sa vydá na kariéru doktoranta ,no Tonyho podnikavý duch sa znovu prebudil a tu začína strhujúce dobrodružstvo.
Tony nastúpi do práce ktorá mu síce ponuka lukratívny plat, no po piatich mesiacoch ju opustí a pustí sa do podnikania na ktorom prerába. Prečo opustil prácu ktorá mu v roku1995 dávala cca3500$ mesačne ( čo bol na tú dobu lukratívny plat v USA) Dôvod vám už prezradí on sám v knihe. So svojim priateľom z internátnej izby sa pustia po čase do projektu, ktorý im po piatich mesiacoch prinesie prvého záujemcu o jeho kúpu. Dostavajú ponuku 1 000 000$ na predaj tohto projektu. No oni ponuku odmietnu. O ďalších 5 mesiacov bude ponuka zvýšená na 20 000 000$.Poviete si, ako je to možné? To sa už dočítate v knihe ako to celé s ich projektom skončí. No prezradím vám, že to nie je jeho konečná cena.
Po predaní projektu za ktorý Tony zinkasuje slušný balík peňazí si dá s podnikaním trochu pauzu. A splní si svoje túžby ako je kúpa vlastného bytu, vysnívaná dovolenka, vysnívané domáce kino atd. No po pár mesiacoch si znovu uvedomí, že sa nudí aj keď má dostatok financií a rozhodne sa znovu pre podnikanie. A tak s priateľom založí tzv. inkubátor ktorý ma pomáhať začínajúcim firmám pri ich rozbehnutí. Na tomto investovaní dosť prerábajú, no po čase objavia projekt ktorý im nasadí chrobáka do hlavy aj keď spočiatku sa ten projekt javí ako hlúposť. Jedného dňa sa mu ozve muž menom Nick a povie mu, že chce vytvoriť on-line predaj obuvi. Napriek pochybnostiam o tomto projekte sa Tonymu javí mladý Nick ako zapálený človek a tak to spolu skúsia. A tu sa začína história firmy Zappos, ktorá je dnes po desiatich rokoch považovaná za naj- sexy firmu v spojených štátoch. No prvé roky budú veľmi náročné a hlavne na financie. Kto vie či by sa náš autor odvážil vstúpiť do toho ak by tušil čo všetko ho čaká.
Môžem vás uistiť, že tu začnete hltať jednu stranu za druhou. Lebo to bude veľmi napínavé. Skoro ako akčný film a to nepreháňam. Ja som ten ich príbeh doslova pri čítaní prežíval a pri niektorých pasážach som si vydýchol alebo povedal – wau, tak to bolo o chlp J
Kniha je skutočne napísaná strhujúcim štýlom a ani si pri jej čítaní neuvedomujete, že vlastne čítate užasnú príručku ako správne podnikať. Kniha vám ukáže čo znamená skutočná viera v niečo do čoho sa pustite. A veru neraz si táto firma vyskúšala svoju vieru a nervy. Firma Zappos ktorá je prvé roky v mínuse sa po desiatich rokoch vyšplhá k predajnej cene jedna miliarda dolárov. No na prvom mieste v tejto firme nie su peniaze a zisk. Na prvom mieste je šťastie zamestnancov a ich zákazníkov. Ako to sám Tony v knihe povie. Niektorý ľudia si myslia, že sme už akoby sekta. No myslí to v dobrom zmysle slova. Lebo ich prístup k zamestnancom je tak úžasný, že napríklad v začiatkoch firmy sa je ochotných 70 ľudí z 90 tich presťahovať kvôli firme do mesta kde nemajú žiadnych priateľov ani rodiny. Ako to je všetko možné? A je to vôbec možné?
Rád by som vám o tomto dobrodružstve napísal viac, ale obral by som vás o zážitok.