Často sa za tými najvšednejšími vecami v našom živote skrývajú tie najzaujímavejšie príbehy.
V modernej spoločnosti a vyspelých krajinách tvoria produkty a služby ako napríklad pitná voda, chlieb, kaderník, smetiar, atď. … elementárnu súčasť domáceho produktu ekonomiky.
Málokto si ale uvedomuje, že za každým z týchto produktov sa skrýva obrovský príbeh od ich vzniku a vyrobenia až po ich cestu k nám spotrebiteľom a teda súčasťou tohto príbehu sme aj my všetci. Jednou z najvšednejších a najpoužívanejších vecí v domácnostiach, za ktorou sa skrýva taktiež takýto príbeh, je aj toaletný papier.
História toaletného papiera
Napriek tomu ako jednoducho rolka toaletného papiera vyzerá, nie je to až tak starý vynález známy od staroveku. Je len o jedno storočie starší ako bola objavená Amerika a bol vynájdený v 14. Storočí v Číne. V dávnych vekoch sa toaletný papier jednoducho nepoužíval. Buď sa ľudia jednoducho opláchli v rieke alebo v tých nehygienickejších prípadoch, a v tej dobe považovaných za pokročilejších, napríklad Rimania používali špongiu (áno všetci dookola tú istú).
Skutočný vznik toaletného papiera ako produktu pre trh sa datuje na rok 1857 a je prisudzovaný Josephovi Cayettymu v už spomínanej Amerike. Takto začal toaletný papier písať svoju históriu a dostal sa do našich domácností. Týmto okamihom sa na trhu vytvoril priestor pre nový ring v ktorom mohli medzi sebou začať zvádzať súboje podnikatelia a firmy bojujúce o Vás… spotrebiteľa. Vďaka tomu začali prichádzať inovácie. V roku 1935 spoločnosť Northern Tissue spustila kampaň kde sa chválila tým, že vyrába toaletný papier bez triesok. V roku 1942 sa v Anglicku, spoločnosti St. Andrew´s Papers Mill podarilo vyrobiť dvojvrstvový toaletný papier. A dnes máme na trhu široké spektrum toaletných papierov, počnúc jedno, dvoj, troj, až štvorvrstvovými toaletnými papiermi.
Súčasnosť
V súčasnosti je na trhu s toaletným papierom veľmi tvrdá konkurencia. S príchodom kapitalizmu a možnosťou príchodu zahraničných spoločností na východoeurópsky trh musel každý vo výrobe hľadať spôsob ako produkovať toaletný papier čo najlacnejšie. A pokiaľ ho lacnejšie produkovať nedokázal, ubral sa cestou vyrábať výrobok s inými parametrami, ktorý už dokázal produkovať lacnejšie alebo sa musel nejako odlíšiť aby u spotrebiteľa navodil dojem, že jeho výrobok má oproti konkurencii nejakú pridanú hodnotu. A takto vznikli papiere rôzneho druhu, farieb, cien a veľkostí.
Väčšinou ale platia určité zákonitosti. Čím je na jednom kotúči toaletného papiera navinutých viac metrov, tým je toaletný papier v prepočte na meter lacnejší. Ďalšou zákonitosťou je, že papier ktorý je vyrábaný z recyklovaného materiálu je lacnejší ako papier vyrábaný z celulózy. Ďalšou zákonitosťou je, že …. Veda, ktorá dokáže premeniť tieto matematické, fyzikálne a ekonomické parametre na jednoducho opäť toaletný papier vo vašej nákupnej taške sa nazýva marketing.
Samozrejme spotrebiteľa zaujíma ako sa dostať k toaletnému papieru čo najjednoduchšie a najlacnejšie. Dnes kúpite najlacnejší toaletný papier v Hypermarketoch a v obchodných reťazcoch. Napríklad najlacnejší 68 metrový dvojvrstvový papier, ktorý je väčšinou aj vlajkovou loďou každého obchodného reťazca sa pohybuje v cenách od 0,44 až po 0,65 EUR (v akciách je niekedy aj za 0,39 EUR).
Nový trend, ktorý nastal v predaji toaletného papiera a jeho hľadaní si cesty do vašej nákupnej tašky alebo lepšie povedané do kufra vášho auta, je predaj multipackov toaletného papiera. V multipackoch sa predáva toaletný papier naraz po 8, 10, 16 a niekedy aj po 24 kusoch a väčšinou je to toaletný papier ktorý je vyrábaný z celulózy a na kotúči je navinutých v priemere 20 metrov. So zlepšovaním sa ekonomickej situácie spotrebiteľov výrobcovia a distributéri usúdili, že zákazník dá prednosť kvalite a kúpou väčšieho množstva kotúčov ako keby mal neustále kupovať po jednom kotúči toaletného papiera do domácnosti.
Boj o zákazníka v oblasti toaletného papiera je naozaj tvrdý a čo sa týka cien v obchodných domoch, je dosť možné že chytil svoje dno. Preto sa výrobcovia a distributéri snažia nájsť a ponúknuť iné konkurenčné výhody ako len predávať toaletný papier lacno a dostupne. Ďalším z nových trendov a to nie len u výrobcov toaletného papiera, ale aj u výrobcov iných potravín a produktov je ambulantný predaj v obciach po celom Slovensku.
Výrobca si spočíta, že pokiaľ vynechá v distribučnom kanáli distributéra ktorým je vo väčšine prípadoch obchodná sieť a ponechá si teda jej maržu, dokáže z nej zaplatiť náklady spojené s takýmto ambulantným predajom (dodávka, zamestnanec ktorý to rozváža, poplatky, pohonné hmoty, …) a takto sa dostane toaletný papier až k miestu bydliska spotrebiteľa, ktorý to často považuje za významnú konkurenčnú výhodu, hlavne pokiaľ sa jedná o dôchodcu alebo spotrebiteľa ktorý nemá stále k dispozícii dopravný prostriedok aby mohol zájsť do mesta na nákup.
V čom je ale momentálny vrchol v ceste toaletného papiera do vašej nákupnej tašky (kdeže !!! , to je už cesta priamo až do toalety) je, že toaletný papier si dokážete kúpiť už aj cez internet a objednaný „toaleťák“ sa dostane až k Vám domov na Vami zadanú adresu kde len zaplatíte za tovar kuriérovi cenu, ktorá je na úrovni ceny za akú by ste nakúpili v hypermarketoch a vo veľa prípadoch aj nižšia. Dokonca vznikli eshopy (stránky na ktorých sa dá nakupovať prostredníctvom internetu), ktoré sú výhradne zamerané na toaletný papier (napríklad www.toaletny-papier.sk ). Mnoho ľudí a hlavne firmy preferujú takýto nákup, pretože tovar dôjde priamo až k nim domov alebo na prevádzku a o nič sa nemusia starať…
Ktovie čo bude ďalej… možno v rámci konkurenčného boja vymyslia výrobcovia systém ako Vám aj zadky utrieť a nie len dodať nástroj k činu. Možno príde vynález ktorý toaletný papier učiní nepotrebným. Možno sa upraví strava do podoby kedy už nebude treba chodiť na toaletu… Sám sa obávam niektorých týchto vízií.
Ale zatiaľ je to tak a asi tomu ešte dlho tak bude, že sa v našich domácnostiach nachádza papier v rolke … a všetci dobre poznáme aký je to problém keď nie.