Bez ohľadu na to či radi šoférujete, alebo či šoférovanie nepatrí medzi vaše obľúbené činnosti, museli ste absolvovať autoškolu. Niekto má na ňu pekné spomienky, pre niekoho to možno bolo peklo, rozhodne vás však inštruktor naučil veľa dôležitých poznatkov. Je ale možné, že na niektoré veci už bohužiaľ nezostal čas. Ktoré to sú?
Jazda v noci
Jazda v noci je špecifická a platí pre ňu niekoľko dôležitých zásad. Predovšetkým by sme vždy mali za volant sadať odpočinutí. Únava vedie k zníženiu pozornosti a spomaľuje reakčnú dobu. Je tiež dôležité robiť si častejšie prestávky s dostatkom pohybu.
Pre veľa vodičov je najhoršou dobou pre riadenie vozidla stmievanie alebo svitanie, keď nie je úplná tma. Či už jazdíte za šera alebo hlboko v noci, vždy je nepríjemné oslnenie od protiidúceho auta. V tomto prípade nám môže dobre poslúžiť ako pomôcka pre udržanie smeru sledovanie bielej čiary na krajnici, čím zároveň zabránime priamemu oslneniu.
Jazda v zime
Pre jazdu v zime je dôležité mať na svojom vozidle predovšetkým kvalitné zimné pneumatiky. Od letných sa odlišujú zložením gumovej zmesi a konštrukciou a dizajnom behúňa. Sú prispôsobené pre jazdu pri nízkych teplotách a na snehu či blate majú výrazne lepšie vlastnosti ako bežné letné pneumatiky.
Zimné pneumatiky s dostatočnou vzorkou sú základom pre jazdu na snehu.
Mnohí z nás tzv. „dojazďujú” v lete zimné pneumatiky. V zásade to nie je úplne zle, ale je dobré myslieť na to, že zimné pneumatiky strácajú pri vyšších teplotách svoje vlastnosti a brzdná dráha sa môže na mokrej vozovke predĺžiť až o neuveriteľných 45 percent!
Výmena rezervnej pneumatiky
Pravdepodobne každý z nás dostal defekt pneumatiky. Niekto si ju vie vymeniť sám, niekto si privolá pomoc. Pre tých, ktorí nezvládnu výmenu sami, sú vhodnou alternatívou tzv. RunFlat pneu, ktoré sú schopné prevádzky aj pri strate tlaku. Na takejto pneumatike je možné dôjsť so zníženou rýchlosťou ešte asi 100 km, bez akéhokoľvek nebezpečenstva. Treba ale dať pozor na nutnosť mať vo vozidle nainštalovaný systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS).
Poškodenú pneumatiku dokáže vymeniť stále menej vodičov, ktorí absolvovali autoškolu.
Ako zvládnuť šmyk
Šmyk môže vzniknúť spravidla vtedy, keď neprispôsobíme rýchlosť vozidla klimatickým podmienkam. Pri šmyku je predovšetkým dôležité prudko nebrzdiť, ale stlačiť spojkový pedál a dať dolu nohu z plynu. So zošliapnutou spojkou majú kolesá možnosť opäť „zachytiť” pôvodnú stopu. Je potrebné nezmätkovať a snažiť sa situáciu na ceste predvídať.
Ohľaduplnosť a predvídanie
To sú schopnosti, ktoré by si mal pri šoférovaní osvojiť každý dobrý vodič. Predvídavosť je schopnosť vodiča správne a zavčasu odhadnúť vývoj budúcej dopravnej situácie. Ohľaduplnosť k ostatným účastníkom cestnej premávky je v čase stále sa zvyšujúcej intenzity dopravy vaším príspevkom k zvýšeniu bezpečnosti na cestách.
Jazdite bez stresu, nenechajte sa vyprovokovať nervozitou ostatných účastníkov. Vodiči začiatočníci sa musia najprv vyjazdiť, aby dosiahli takú kvalitu ako ich skúsenejší kolegovia. V autoškole vás totiž naučili ovládať auto, ale naučiť sa naozaj šoférovať, to už je iba na vás.