Povedali mu : ,, Prestaň snívať svoje hlúpe sny,,
Začalo to, ako malý obchod s kávou v americkom meste Seattle, kde chceli podávať iba dobrú a kvalitnú kávu. Dnes je to gigantický reťazec kaviarní po celom svete so 170 tisíc zamestnancami. Za zrodom najpopulárnejších kaviarní na svete stojí muž menom Howard Schultz, ktorého minulosť vôbec neveštila preňho úspešný život, aký vedie dneska.
Detstvo
Howard Schultz sa narodil v robotníckej rodine a jeho detstvo patrilo medzi tie menej šťastnejšie. Hádky rodičov o peniaze boli na dennom poriadku, telefónna linka neustále zvonila od vymáhačov dlhov a mladý Howard pri pohľade na toto všetko strácal motiváciu a chuť do života. Bol talentovaný vo futbale a vďaka tomu mohol dostať štipendium na štúdium vysokej školy, ktoré prijal a začal študovať. O nejaký čas o toto štipendium prišiel, kvôli tomu, že futbal ho už nebavil a nepodával dobré športové výsledky pre univerzitu. Nakoľko sa na vysokej škole chcel udržať, musel vziať akúkoľvek prácu a občas dokonca chodil darovať krv, aby mal dostatok peňazí na štúdium. Rok 1975 znamenal pre rodinu Schultzovych niečo výnimočné – Howard bol prvý, kto v ich rodine získal vysokoškolský titul z komunikácie.
Začalo to zvedavosťou
V roku 1981 pracoval ako riadiaci pracovník predajcov švédskeho riadu. Ako si vraj raz prezeral predajné výsledky svojich predajcov, ktorých riadil, zaujal ho jeden malý obchod v Seattli menom Starbucks, ktorý objednal veľké množstvo kávovarov. Jeho zvedavosť na čo im bude toľko kávovarov ho nenechala pokojným a rozhodol sa tento obchod osobne navštíviť. Keď vošiel do tejto malej predajne, jeho zrak padol na veľké množstvo kávy. Celé kávové zrnká zo Sumatry, Keňe, Etiópie, Kostariky boli uložené na poličkách, aby si ich zákazníci odniesli domov a sami si ich namleli.
Howard si objednal šálku kávy zo Sumatry, usrkol si a v tej chvíli si uvedomil, aký veľký potenciál sa ukrýva v tom malom nevýraznom obchode. Vyhľadal majiteľov obchodu Starbucks a hneď im predniesol svoju víziu o tom, ako by mohli spolu rozbehnúť celonárodný biznis s kávou a kaviarňami. Aká bola ich odpoveď? Trojité NIE! Jeho nápad sa im zdal príliš odvážny a rizikový.. Chceli radšej ostať malým fungujúcim maloobchodom s kávou. Schultz, ale ich NIE nebral ako odpoveď, ktorú chcel počuť. Celý rok za nimi chodil a snažil sa ich presvedčiť, aby mu dali šancu. Po ročnom prehováraní sa mu to nakoniec podarilo. Traja majitelia sa rozhodli mu predať malý podiel v ich zabehnutom biznise a on sa stal riaditeľom pre operácie a marketing.
Odchod do Talianska
Po tomto malom úspechu odišiel do Talianska, aby ešte viac študoval tajomstvo kávy a jej štýl, ktorý sa tešil obrovskej obľube u talianov. V Taliansku si uvedomil, že ich kaviarni Starbucks chýba osobný kontakt s kávou, romantika, láska a úprimná starostlivosť o každú šálku kávy a ich zákazníkov. Pochopil, že ak sa mu tento štýl podarí preniesť do ich americkej kaviarne, tak majú veľkú šancu na úspech.
Howard sa vrátil z Talianska naspäť do Seattlu motivovaný a s novými podnikateľskými stratégiami a očakával, že toto jeho nadšenie budú zdielať aj jeho traja spolumajitelia. Aká bola ich odpoveď? Znovu jednohlasné trojité NIE! Jeho nápady striktne odmietli a povedali mu, že oni sú maloobchod s kávou a nechcú byť žiadnou veľkou kaviarňou. Nech si to konečne uvedomí a prestane snívať svoje hlúpe sny.
Zašlo to až tak ďaleko, že aj na samotného Howarda to už bolo priveľa a rozhodol sa v roku 1985 rezignovať a Starbucks opustiť. V tom istom roku založil vlastnú spoločnosť predávajúcu kávu – II Giornale. Behom dvoch rokov vytvoril úspešnú firmu s kávou – úspech mu prinieslo spojenie kvalitnej kávy, talianskeho prístupu a amerického manažmentu. Howard si splnil svoj sen aj napriek tomu, že ho jeho bývalí spolumajitelia vysmiali. Vďaka jeho kaviarni II Giornale zarobil dostatočný kapitál na to, aby odkúpil Starbucks do svojho plného vlastníctva a spojil ho so svojou kaviarňou.
Dnes Starbucks otvára denne po celom svete asi 7 kaviarní, jej tržná hodnota sa ráta na miliardy dolárov a dáva prácu viac ako 170 tisíc zamestnancom. Ročne u nich zákazníci utratia cez 10 miliárd dolárov a taktiež Starbucks pomáha zlepšovať podmienky v afrických krajinách, odkiaľ dovážajú kávu. A aký odkaz ma Howard Schultz pre začínajúcich podnikateľov?
Starajte sa viac, ako si ostatní myslia, že je múdre. Riskujte viac, ako si ostatní myslia, že je bezpečné. Snívajte viac, ako si ostatní myslia, že je praktické. A očakávajte viac, ako si ostatní myslia, že je možné.