Každá firma potrebuje predávať
Predaj je hlavnou činnosťou každej firmy ale aj jednotlivca. Každá firma je úspešná len vtedy, keď dokáže predávať svoje výrobky. Ak ste majiteľom nejakého podniku Vašim cieľom je predať čo najviac výrobkov alebo služieb a maximalizovať zisk.
Ak ste zamestnancom v nejakom podniku Vašou úlohou je pracovať tak, aby ste dosiahli tento cieľ. Buď pracujete priamo v predaji alebo v niektorej oblasti na podporu predaja. Otázka teda znie máte dostatok znalostí na to, aby ste dokázali predávať?
Ak ste majiteľom firmy otázka, ktorú by ste si mali položiť je: Dokážu moji zamestnanci predávať dostatok na to, aby si zarobili na seba a dosiahli zisk pre firmu? Ako je možné dosiahnuť vyšší zisk?
Ak ste zamestnanec kladiete si otázku: Ako môžem zarobiť viac? Ako presvedčiť zamestnávateľa, aby mi zaplatil viac?
Odpoveď na všetky otázky je: Zvýšiť predaj!
Ako teda zvýšiť predaj?
Množstvo firiem používa na zvýšenie predaja marketing. Reklamné kampane, plagáty, akciové ceny a ďalšie množstvo marketingových nástrojov. Aký je skutočný výsledok tohto snaženia?
V období, počas ktorého beží reklamná kampaň sa zvýši predaj. Ak je zisk počas tohto obdobia vyšší ako za bežné obdobie, môžeme označiť reklamnú kampaň za úspešnú. Pri výpočte však netreba zabúdať na odrátanie nákladov za reklamnú kampaň. V mnohých prípadoch je skutočný zisk rovnaký ako počas obdobia, keď nebežala žiadna reklamná kampaň. Predalo sa síce viac výrobkov ale zvýšili sa náklady na reklamu. V prípade keď sa firma snaží vyprázdniť sklady je to veľmi dobrá taktika. Čo sa stane, keď skončí reklamná kampaň? Samozrejme klesne aj predaj. Je to len dočasné riešenie, ktoré nemá dlhodobý vplyv na zvýšenie predaja.
Ďalší spôsob, ktorý firmy používajú na zvýšenie predaja je zníženie cien. Ak bude cena nižšia predá sa aj väčší počet výrobkov alebo služieb. Treba si však dobre premyslieť zníženie ceny. Môže nastať situácia, že celkový zisk bude nižší ako keby sa predával produkt za pôvodnú cenu v menšom množstve.
Uvediem jednoduchý príklad. Predajca zeleniny a ovocia predáva 1 kg jabĺk za 1 Euro. Mesačne predá 100 kg čo mu prinesie 100 Eur. Rozhodne sa znížiť cenu na 60 Centov za 1kg. Mesačne predá 150 kg jabĺk, ale jeho zisk bude len 90 Eur. Napriek tomu, že predal viac znížil sa mu zisk a preto bolo zníženie ceny nesprávne. Treba si vždy položiť otázku o koľko viac budem schopný predávať ak znížim cenu a o koľko mi to zvýši zisk. Aj z tohto príkladu je vidieť, že nastaviť cenu nie je vôbec jednoduché a preto ani zníženie ceny nevedie vždy k zvýšeniu zisku.
Investujete do kvality?
Veľmi rozumný spôsob ako môže firma zvýšiť svoj predaj je ponúkať výrobky alebo služby v lepšej kvalite za rovnakú cenu ako konkurencia. Otázka ale znie: Dokážeme ponúknuť kvalitu bez zvýšenia ceny? Vo väčšine prípadov to nie je možné a preto sa firmy snažia vysvetliť cenu ponúkanou kvalitou. Práve tento proces keď treba cenu odôvodniť kvalitou stojí firmu ďalšie peniaze. Tu si však treba uvedomiť. Keď to raz firma dokáže nemusí ďalej investovať do reklamy a ďalších dočasných opatrení. V tomto prípade sme zvýšili predaj a zisk ale investovali sme do kvality a následne do odôvodnenia ceny. Toto je veľmi dobrý spôsob ako dosiahnuť vyšší zisk. Jedinou nevýhodou je časové trvanie. Keďže treba investovať do vývoja a následne aj do podpory predaja. Zvýšenie zisku sa prejaví až po dlhšom období. Pri menej dynamických odvetviach je tento spôsob správny.
Vzdelanie znamená pokrok
Jedinou možnosťou ako zvýšiť predaj dlhodobo je investovať do vzdelania predajného personálu. Predstavte si predajcov ako futbalové mužstvo. Čakáte, že Váš tým bude vyhrávať množstvo zápasov ale hráči nechodia na tréningy. Onedlho budú prehrávať zápasy aj so súpermi s ktorými doteraz nemali problémy. Nebudú vládať behať a budú mať problémy aj s loptou a kopacou technikou. Samozrejme množstvo hráčov sa bude vyhovárať na zlé podmienky na ihrisku, na rozhodcu a na ďalšie veci. Myslím, že takýto príklad poznáme všetci.
V takejto situácii sa majiteľ klubu rozhodne povolať nového trénera a dohodne sa aj na nových podmienkach s hráčmi.
Každý dostane možnosť zapojiť sa do tréningu a zostať alebo môže opustiť klub a hľadať miesto kde ho zaplatia aj bez tréningov. Ďalšou možnosťou by bolo nakúpiť nových hráčov, ktorí by priniesli potrebnú kvalitu do mužstva. Táto možnosť je však z finančného hľadiska pre klub nereálna.
Nový tréner začne s tréningom hráčov, ktorí sa po krátkom čase budú zlepšovať. Tréner zavedie nový herný systém, ktorý je efektívnejší a pomôže hráčom vyhrávať nad súpermi. Hráči sú spokojnejší so svojimi výsledkami a opäť hrajú pre radosť a lepšie umiestnenie v súťaži. Majiteľ klubu je tiež spokojný a ak bude mať dostatok odvahy, môže začať myslieť na celkové víťazstvo a prestíž svojho klubu. Naďalej sa venuje svojim hráčom a spolu s trénerom pracujú na tom, aby hráči ostali v klube a naďalej sa zlepšovali.
Každý z nás by sa mal naďalej vzdelávať a zlepšovať v oblasti, v ktorej pracuje. Jedine neustálym vzdelávaním dokážeme niečo zmeniť v našom živote.
Množstvo firiem premýšľa nad tým ako zvýšiť svoj predaj ale boja sa investovať do vzdelávania svojich predajcov. Kladú si otázku: Čo ak ho vyškolím a on odíde? Miesto toho by si radšej mali položiť otázku: Čo ak ho nevyškolím a on ostane?
Toto je spôsob, ktorým by mal premýšľať každý zamestnávateľ.
Na druhej strane by sa mal každý zamestnanec zamyslieť nad tým či prináša firme dostatočný úžitok na to, aby mal vyšší príjem. Mal by si položiť otázku, či pracuje tým najefektívnejším spôsobom a či stále dosahuje lepšie výsledky. Neznamená to, že má z roka na rok pracovať viac a viac, ale práve naopak. Z roka na rok by mal svoju prácu robiť lepšie, jednoduchšie a rýchlejšie. Ak dokáže generovať rovnaké výsledky ako pred rokom za kratšie obdobie, znamená to pokrok. Tento pokrok mohol získať len tak, že nabral nové skúsenosti, naučil sa lepší a rýchlejší spôsob alebo objavil jednoduchšie riešenie. Ak takýto zamestnanec získa motiváciu od zamestnávateľa bude sa aj naďalej zlepšovať.
Toto je ideálny prípad, resp. taký ako by to malo fungovať v praxi.
Venujete sa vzdelávaniu?
Položte si teda otázku, koľko času ste za posledné obdobie venovali vzdelávaniu vo Vašom obore? V mnohých prípadoch zamestnávateľ pripraví školenie, ale zamestnanci nemajú záujem alebo si myslia, že je to len strata času. Hlavným dôvodom je práve to, že si neuvedomujú aké dôležité je naďalej sa vzdelávať. Mnohí z nás si myslia, že vzdelanie, ktoré dosiahli je dostačujúce na to, aby vykonávali svoju prácu.
Ak veríte, že vďaka ukončenej vysokej škole a titulu dokážete zarobiť viac, tak sa pozrite lepšie okolo seba a zistíte, že tento princíp už dávno nefunguje. Celý život by sme sa mali vzdelávať a hľadať jednoduchší spôsob ako sa uplatniť. Ak budete čakať na povýšenie, vyšší plat, prémie a ďalšie výhody bez toho, aby ste pre to niečo spravili, nikdy sa nedočkáte. V každom zamestnaní získavate určité skúsenosti, ktoré sú veľmi dôležité, ale niekedy to vôbec nestačí. Sami musíte hľadať odpovede na otázky, ktoré si kladiete a usilovať sa o zlepšenie svojej situácie. Je úplne jedno kde pracujete a čo robíte. Bez ďalších informácií, ktoré Vás môžu posunúť ďalej sa nikdy k ničomu nedopracujete. Ak odmietate ďalšie vzdelávanie a prestanete sa zaujímať o nové veci z Vášho oboru, ostanete vždy na rovnakom mieste a nepohnete sa ďalej. V dnešnom svete majú informácie najvyššiu hodnotu. Človek, ktorý vyhľadáva nové informácie má obrovský náskok pred ostatnými, ktorí sa uspokojili s tým čo vedia.
Predstavte si lekára, ktorý sa prestane vzdelávať a nebude sa zaujímať o nové poznatky z oblasti medicíny. Vždy bude používať staré postupy, ktoré nie sú najvhodnejšie pre pacienta. Onedlho sa pacient rozhodne nájsť nového lekára, ktorý používa najnovšie liečebné postupy a dokáže mu pomôcť vyriešiť jeho problém.
Takto to funguje pri každom povolaní. Ak sami nehľadáte pokrok nemôžete sa posunúť ďalej. Ak nebudete vedieť ako robiť Vašu prácu lepšie a jednoduchšie nikdy nezískate väčšiu odmenu.
Ak ste zamestnávateľ a nestaráte sa o vzdelávanie svojich zamestnancov a o najnovšie poznatky z Vašej oblasti, nemôžete sa dopracovať k vyššiemu zisku. Každá firma má takú hodnotu, akú majú jej zamestnanci. Zvýšte hodnotu zamestnancov a zvýšite aj hodnotu firmy. Jediný spôsob ako to spraviť je hľadať kvalitné informácie.
Najkrajšie na tom všetkom je práve to, že ak sa raz naučíte robiť Vašu prácu efektívnejšie budete to robiť stále. Ak raz objavíte lepší spôsob, budete hľadať aj naďalej, aby ste sa stále zlepšovali.
Ak budete mať zamestnancov vyzbrojených najnovšími poznatkami a postupmi už nikdy nebudú robiť svoju prácu starým neefektívnym spôsobom.
Je to jediný spôsob, ktorým sa môžete posunúť ďalej a zvýšiť Váš predaj dlhodobo.
Ak hľadáte efektívnejší spôsob predaja Vašich výrobkov alebo služieb ste na správnom mieste.
Pripravil som pre Vás kompletný postup z najnovšími poznatkami z oblasti predaja. Nemusíte ďalej hľadať a premýšľať nad ďalším postupom. Stačí keď sa zaregistrujete do online tréningového programu na www.predajviac.sk a vykročíte na cestu za úspešným predajom. Je len na Vás, či vykročíte z radu a rozhodnete sa posunúť ďalej alebo ostanete na mieste a budete dúfať, tak ako to robia ostatní.
Každý z nás má možnosť výberu a preto sa zamyslite nad tým, čo chcete v živote dosiahnuť.
Prajem Vám veľa úspechov v práci!